17 mars 2011

Cykeltur längs stranden

Igårkväll passade jag på och tog en cykeltur i brist på annat. Det var en fin kväll och det doftade otroligt friskt ute efter en dag med ösregn. Jag hade inga planer på vart jag skulle åka utan satte mig sitsen och trampade iväg längs strandpromenaden. Det är nog något magiskt med att färdas längs den spanska kusten... Jag är inte direkt känd som den morgonpiggaste människan i provinsen, men ändå lyckades jag stiga upp 06:00 flera dagar förra veckan för att ta en morgonpromenad längs stranden. Man får energi av havet. Man känner sig fri och återvänder alltid med leende på läpparna. Härligt. Nåjaa, tillbaka till cykelturen nu. Jag cyklade längs kusten och passerade bland annat städerna/byarna Cubelles och Cunit. När jag kom till Calafell började det kurra i magen och jag bestämde mig för att inta ett kvällsmål och samla lite energi. Till min överaskning kom jag över en låda nyplockade jordgubbar och vispgrädde. Jag satte mig ner på stranden och plockade i mig delikatesserna. Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än så. En känd kock sa en gång i tiden att man inte skall blanda mer en tre ingredienser för en lyckad maträtt. Han hade rätt. Jordgubbar, vispgrädde och socker är allt som behövs för en överdos as dopamin... Kvällen började så småningom lida mot sitt slut och jag bestämde mig för att återvända hem innan mörkret hann ifatt mig.



En bild av strandpromenaden i Cubelles

Ibland måste man stanna och vila lite också

Jag kom hem samtidigt som några lokala surfare paddlade upp ur havet efter att ha fångat de sista vågorna

1 kommentar: