27 mars 2011

Fransk frukost



Aaah *gääsp* Idag är det Söndag, solsken och topphumör. Vad hittar vi mer på menyn kan man undra? Jo, en FRANSK FRUKOST. Ja, dessa fransmän kan nog det här med mat, vin och allt annat kulinariskt. Om sanningen skall fram är väl inte den franska frukosten något mästerverk precis, men när man går på en kolhydratfattig kost och En dag i veckan tillåts "go mental", går inte blodsockerchocken att beskrivas i ord. Kroppen suger åt sig varje enstaka gram utav sockret. Man lämnas stillsamt kvar i ett dopamindränkt tillstånd och med ett fastklistrat leende på läpparna. Jag vet inte om det bara är jag, men jag älskar att njuta av de mest naturliga och enkla stunderna i livet.

Om någon vaknar just nu (osannolikt) och det första Ni gör är att läsa sunsetcava.blogspot.com (troligtvis) och tänker "Wow! Jag vill också ha en fransk frukost nu!". Om så är fallet följer här ett enkelt recept på frukosten i fråga. Man behöver följande:

1) En presskanna kokad franskrost (alltså kaffe för de icke-intresserade). Testa gärna Arvid Nordquist Classic Franskrost. Koka sedan upp ett par deciliter helmjölk och skumma till försiktigt med hjälp av en visp. Blanda kaffet och skummjölken 50/50 i en Italiensk skålformad kopp och servera med brunt socker om så önskas

2) Färskt vitt bröd eller en typisk vit "frukostsemla" samt en naturell- och/eller en chokladcroissant

3) Marmelad, gärna hemlagad om tillgänglig, annars går det också bra med en färdigköpt god fikon- eller jordgubbsmarmelad av god kvalitet. Min favorit är St. Dalfour Royal Fikon. Glöm inte att först breda på ett tunt lager av riktigt gott smör (ingen j*vla konstgjord margarin, okej?). Sedan på med marmeladen och var frikostig gott folk, det är ju Söndag!

4) Tillsist behöver man ett glas färskpressad apelsinjuice och är man riktigt hungrig rekommenderar jag också en Sunset Cava omelett. Men det receptet sparar vi till en annan gång.

Sådärja! Där har vi en snabb och enkel men himmelskt god kolhydratrik frukost.

OBS! För att maxa känslan av den franska frukosten rekommenderar jag att ni sätter er i solljus och avnjuter frukosten till ton av Peter Sarstedt's underbara låt "Where do you go to my lovely". Ett simpelt knapptryck här nedan och ni är på god väg till eufori.



Au revoir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar