11 feb. 2011

Första skoldagen över



Nu var den första skoldagen över, yeey! Dagen började med att vi träffade alla studeranden, professorer, lärare, företagsrepresentanter och övrig skolpersonal. En efter en höll de sina tal och presentationer. Efter den allmänna presentationen så samlades vi med våra projektgrupper och hade vårt första möte med företagen. Tom, jag och 3 andra studeranden samlades i ett rum och träffade två ingenjörer från SEAT Research and Development-avdelning. Från och med dagens möte är allt konfidentiellt så jag får väl passa på att berätta allt jag har att säga före jag skriver på tystnadsplikten :-) Skämt åsido så kommer Tom och jag att arbeta på ett projekt på Centro Técnico de SEAT. Vi kommer i korthet att undersöka och utveckla säkerhetslösningar till kommande Seat bilar.



Linus och Christian hade också sitt första möte idag, men det får de berätta mer om själv.

*Update*
För min del gäller det som Andreas sa men kryddat med mera 'awesomeness'! Mitt projekt kommer gå ut på att bygga ett slags övervakningssystem som skall följa med tillverkningen av fiberkablar. Ifall systemet sedan upptäcker fel i t.ex. i "coatingen" på fibertråden skall systemet automatiskt ta kort av felet och analysera det för att sedan informera användaren. Projektet görs åt Prysmian som är ett stort multinationellt företag som tillverkar kablage, främst inom telekommunikationen. Min grupp består av, förutom mig, en tysk, en polack, en spanjor och en rumänska. Kommunikationen fungerade bra idag och till min förvåning kunde nästan alla bra engelska, vilket alltid är bra ifall man vill kunna tala med varandra..
//Linus

*Update*
Hej ! Mitt projekt avviker sig från de andras! Jag kommer inte att arbeta på något företag utan min arbetsplats är vid universitetet... Närmare bestämt Càtedra d’Accesibilitat avdelning på UPC! Det är en avdelning på vårt uni. som forskar i studiemetoder och verktyg för individer med funktionshinder. Själva projektet går ut på att utveckla en plattform som renderar digitala böcker i DAISY-format till mp3 format! Plattformen skall utformas på kastillianska, katalanska samt engelska! Målet är att användaren kan t.ex. lyssna på en bok med navigationsmöjligheter i sin Ipod! Det som fascinerar mig i detta är att resultaten kommer till verklig nytta för personer i behov av detta verktyg! Man är inte längre bunden till dator eller Daisy-mediaspelare!
At first meeting verkar vår grupp hur bra som helst.. Juttuna flöder och alla kan bra engelska!
Vi är 5 personer: Jag (Produktionsekonom), Iuliana från Iasi, Rumänien (Sista årets master IT); Anne från Groningen, Holland ( Human technology), Marco från Groningen (Technical Engineering) och Guillermo från Baskien (IT) en ganska bra mix up om man frågar mig!
-CF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar