5 feb. 2011

Barcelona is fantastic!

Oj oj vilken dag! Alldeles slut i kropp och själ, men det har varit en mycket givande. Dagen började med att vi sjasade iväg våra gäster (vi sa sjas till dem, för att citera Ove i Solsidan). Sedan packade vi väskorna och drog iväg till Barcelona. Biljetten kostade oss 2,30 Euro, så det var en trevlig nyhet eftersom vi kommer pendla av och an mellan Vilanova och Barca oändligt många gånger under det kommande halvåret.

En gång var jag i Barcelona två gånger.

Idag blev den tredje gången undertecknad besökte Barcelona. Första gången var 2007 och den gången blev jag så fascinerad av staden att jag besökte den två gånger. Barcelona har allt! Man behöver liksom inte säga mera än så. Det är en komplett stad som lämnar ingen besviken.

När vi anlände till stan beslöt vi oss för att inleda visiten med en skön stekar lunch på ett italienskt hak som jag besökt tidigare. Det blev en suverän italiensk trerätters måltid bestående av "grekisk" sallad (mozzarella istället för feta), pizza, husets rödvin och Café con leche. Vi blev alla nöjda och beslöt oss för att ge lunchen betyget 4 sedelklämmor av 5 möjliga.

Vi fortsatte dagen med lite shopping och vidare utforskning av staden. Tom, Christian och Linus hade biljetter till Barcelona - Madrid fotbollsmatchen men jag valde att avstå. Jag är av den typen som hellre utövar en sport/idrott än att se på när andra gör det, MEN innan kvällen var över ångrade jag nog att jag inte tog en biljett i alla fall... Mer om det i morgon.

Efter jag hade vinkat adjö till mina ingenjörer fortsatte jag vidare till tågstationen för att fånga nästa tåg hem. Här skulle snart kvällen nå sin klimax. När jag stod och väntade på tåget kom en 16-årig kidd förbipasserande och som var mycket fylld av alkohol. Han lunkade sig fram till perrongen, tittade sig för och satte sig ner på perrongkanten, dinglandes med fötterna(!) Jag var fem före att ropa "ARE YOU MENTAL!?", men just då hoppade han ner på järnvägen och började vandra till andra sidan perrongen. Klumpig som ett kylskåp tog han sig fram och naturligtvis ramlade han över den första rälsen och planterade sitt ansikte i räls nummer två! Hela tågstationen ropade till och folk flög upp ur bänkarna. Han låg kvar några sekunder sedan kröp han upp igen och traskade vidare till den andra sidan perrongen som om inget hade hänt... Stackarn var helt blåslagen i ansiktet. Jag ruskade på huvudet och tänkte vilken perfekt underhållning i väntan på det försenade tåget.

När jag vandrade den sista biten hem längs strandpromenaden noterade jag att alla barer längs vägen var fullproppade med fotbollsfans. Just när jag passerade en uteservering med storbildsskärm ser jag hur Messi sliter sig fram i straffområdet och sätter in 2 -0 för Barcelona. Hela strandpromenaden lyfter och alla jublar och sjunger! Det var just då jag ångrade att jag inte hade skaffat en biljett till matchen. Tänk att få uppleva detta rus bland 120 000 andra åskådare *Wow!* Jag slår vad om att det kommer bloggas mer om matchen i morgon när stekarna vaknar till liv =)

Tack för mig och iBuenos Noches Barcelona!

2 kommentarer:

  1. He va ju Alex i Solsidan som sa sjas åt Ove ;) en ynka rättelse bara :D Hoppas ni har e bra allihop!

    SvaraRadera
  2. Pati, det stämmer bra men observera att Ove myntade uttrycket "Du sa sjas till mig. Så säger man inte till en annan människa/individ" :) I övrigt stor trivs vi här i Vilanova och försöker njut av varje sekund som passerar! Hoppas allt e väl "hemma" i Vasa och hälsa maken ;) Adiós!

    SvaraRadera