7 maj 2011

Matigt...

Finnish oven baked pancake with whipped cream and jam.

Idag blir det ett matigt inlägg. När man är i Spanien går man upp i vikt. Det är lika självklart som rågbröd i Finland.

Förra veckan hade vi en internationell lunch på universitetet och alla studeranden, anställda samt föreläsare på den internationella avdelningen kokade och tog med sig mat till knytkalaset. Temat för dagen var att alla skulle ta med "en typisk maträtt" från sitt hemland. Vi hade beställt renskav, lingonsylt, memma och hjortronsylt men tyvärr lämnade våra råvaror i en skräptunna på Vasa flygplats... Efter de sorgliga nyheterna bestämde vi oss för att baka en traditionell finsk pannkaka istället. Tyvärr han vi inte ställa i ordning en ärtsoppa så det blir till en annan gång.

Knytkalaset blev en succé och jag har nog inte varit så MÄTT på flera, flera månader... Det var en pärs! Här följer några bilder från lunchbordet och de andras lokala maträtter.

Inlevelsevis en klassisk Spansk förrätt, Pan amb tomquet (eller hur det nu stavas). Enkelt men riktigt gott. Skivad baguette, ingniden med tomat, vitlök, olivolja och salt. I love it.

På bilden kan skådas en katalansk pizza, en tysk jansson (gjord på pasta och lök), Swedish meatballs and brunsåsin, chips och bröd.

Ett gäng hungriga studdar som väntar på att få hugga in!

En polsk proteinhink bestående av havregryn, marmelad, ägg, kakao med mera, med mera. Jag kommer inte ihåg vad denna rätt hette men den skulle enligt utsago vara en traditionell frukost i Polen ämnad för barn, pensionärer och muskelbyggare. Smaken kan beskrivas som: intressant.


På bilden syns bland annat två olika franska efterrätter, tapas, Karels estniska ruispalat toppade med en lokal honung, en marängtårta från norra spanien samt rumänska köttbullar.

En av dagens vinnare. Davids utsökta cheesecake. Jag bad om receptet så mina matgäster kan vänta sig bland annat denna till efterrätt i kommande bjudningar. I bakgrunden skymtas en annan lokal klassiker, en Spansk omelett, bestående av ägg, ost och koktpotatis. Serveras kall.

En annan höjdare som det bjöds på var Stamppot andijvie med rookworst och hutspot.

Valensiansk tapas bestående av lagrad paprika, grillad lök, oliver och lokal sparris.

Detta var endast endast ett fåtal av alla de rätter som presenterades och undertecknad lyckades smaka på alla utom en rätt. Jag blev så stinn att jag var tvungen att sätta mig på en parkbänk och kunde inte röra mig ur fläcken på 30 minuter... Men det var det värt. Ät gott och dö lycklig gott folk. Nu skall jag sluta skriva och gå och röra ihop en böngryta. Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar